Välkommen till oss
Här på bloggen kommer vi att fokusera på sociala medier. Så klart!

Det kan vara allt från storytelling till knep för att lyckas med ditt företags Facebooksida. Ni kan vara med och önska vad vi ska skriva här på bloggen, mejla till hej@socialmediapartner.se.

 

Vad händer just nu?

 

Facebook – Det blir ännu svårare för företag att synas. De ändrar algoritmen så att det krävs ännu bättre innehåll än förut, för att man som företag ska få spridning på sina inlägg. Det krävs också ”riktiga” rubriker numera, som berättar vad texterna handlar om. Lite mer SEO tänk alltså för att det man skriver ska få genomslag.

 

Det snackas också om att Facebook ska konkurrera med google om att vara sökmotor men vi tror att det är mest snack just nu och sker det så sker det längre fram i tiden. Sen en annan sak, det kanske de flesta av er redan har märkt. Att Facebook har gjort om algoritmen så att videos visas i större utsträckning än andra inlägg, absolut något att tänka på när det kommer till företagens innehåll. Kan man skapa innehåll i film-format, så ska man alltså satsa på det.

 

Messenger 1.2 – Kommer att lanseras den kommande månaden. Det innebär att man som företag annonserar som vanligt på Facebook men med möjligheten till en ”call-to-action” som är Messenger. Klickar man där så kommer man direkt in i Messenger och kan få erbjudanden från företaget eller tom göra ett köp direkt i Messenger utan att skickas vidare. Väldigt spännande att se vad det kommer att innebära för företag och deras annonsering.

 

Instagram – Många företag gör avbrott från Instagram pga av Instagram stories som de alltså menar är kopierad från Snapchat. Vi gillar funktionen, ganska harmlös och enkel att manövrera. Den skulle kunna manövrera bort Snapchat för många företag eftersom att de flesta företagen har fler följare på Instagram.

 

Företagskonton har kommit till Instagram nu. Den stora skillnaden och fördelen för företag är att man nu kan se statistik precis som på Facebook. Det som krävs är att man kopplar kontot till sin Facebook-sida.

 

LinkedIn – Har också öppnat upp för video nyligen efter att Microsoft tagit över. Via en app kan än så länge endast influencers, lägga upp 30 sek videos. Vi hoppas att det snart blir tillgängligt för alla. LinkedIn kommer däremot inte att göra som Facebook; sätta ett större värde på videor än på andra inlägg.

 

Har ni lagt märke till alla lekplatser, gräsplättar och udda promenadstråk som helt plötsligt har befolkades i somras? Japp. Det är Pokemon GO vi pratar om. Ett fenomen långt ifrån allt annat vi har sett. Det känns kanske lite passerat nu men har ni inte testat än så gör det, många kommer ut i naturen som annars skulle ha suttit inne. Och hälsan är väl det som de flesta har känt att sociala medier inte alltid stöttar? Vi tror att det här är starten på något nytt, mer interaktivt deltagande, i sociala medier.

 

Det var allt från oss den här gången! Trevlig helg / Louise