Storytelling ur tre vinklar
Storytelling på sociala medier

Storytelling i sociala medier har vuxit sig enormt. Varför? För att på sociala medier är alla människor och människor knyter kontakt med andra människor, inte med företag. Storytelling handlar om att beröra sina följare och samtidigt stärka sitt varumärke. 


 

Redo för en walkabout?

 

Har ni någon gång lagt ut en bild på vad ni gör? Ett evenemang ni gått på? En afterwork? Eller har ni delat en artikel som är viktig för ert företag?

 

Bra. Då arbetar ni med storytelling. MEN. Arbetar ni strategiskt?

 

En bra start för att komma igång är att hitta kärnan i varför du som företagare går upp på morgonen. Varför gjorde du det från början och har det förändrats till idag? Leta reda på värderingar, drömmar, känslor som fanns när det begav sig.

 

Ett exempel:

Vi på Social Media Partner vill att nätet ska bli en trevligare och varmare plats att vara på. Vi vill arbeta mot en mer hälsosam syn på sociala medier och en varmare framtoning för företag som vill synas där. Vi är alla människor; mammor, pappor, mor & farföräldrar, unga och barn som ska se det som läggs ut i sociala medier. Därför vill vi utmana de digitala kanalerna att leverera mer storytelling, starkare värden, för alla.  

 

Det är kärnan i vår verksamhet, som får oss att vilja gå till jobbet på morgonen. 

 

Försök att hitta en enkel förklaring att börja din story med och se till att allt ni lägger ut, stöttar den kärnan.

 

Vidare; vad vill du kommunicera med ditt varumärke?

 

Er story är potentiellt det enda som skiljer er från konkurrenterna. Det kan låta stort men i många fall är det så. Tänk därför på vad du vill att mottagaren, den som läser/tittar på er story, ska känna, tänka och göra efteråt.

 

Det som är så bra med sociala medier och storytelling, är att det kan delas upp i många delar. Faktum är att det aldrig behöver ta slut.

 

Storytelling kan skapas genom att berätta företagets story som vi nämnde tidigare. Komplettera det med personerna bakom företaget genom att lyfta fram de som arbetar hos er, deras styrkor och personligheter. Vad var deras känsla första arbetsdagen, hur blev de välkomnade? Komplettera det vidare med era kunders berättelse av ert företag. Deras upplevelser. Det bygger trovärdighet. Där har ni er story!

 

Vill ni istället skapa en mer kreativ berättelse kan ni hitta liknelser eller ett berättande som utgår ifrån verkligheten men som kryddats för att skapa en starkare story.

 

Storytelling kan ske hur som helst, när som helst och med vad som helst. Kanske är det just det som gör det så svårt att börja.

 

Ett sista tips

Använd er av igenkänning oavsett om det är en utbroderad historia eller en historia tagen direkt från verkligheten. Människor tycker om att känna igen sig i stort som smått, motgångar som framgångar, från det verkliga livet.

 

Lycka till! Vill ni diskutera vidare eller ställa frågor så skriv gärna till oss på hej@socialmediapartner.se eller på facebook.com/somepartner