Sociala medier i förändring
Sammanfattning från gårdagens konferens #SoMe2016.

Make Internet more human! Video är framtiden! VR/AR förändrar vår verklighet! Describe your tech-business in non-technology terms. Kommunicera istället för att annonsera!

 

Hur ska vi som företag synas i sociala medier. Det var gårdagens stora nöt. Igår var vi på Internetdagarna på Stockholm Waterfront och där gick vi på spåret ”Sociala medier i förändring”. Väldigt intressant. Och en sak som, inte helt oväntat alla föreläsare gemensamt pratade om, var svårigheten att synas i dagens ”brus”. Och behovet av att företag blir mer som människor, vågar vara transparenta, vågar prata politik och sådant som för ett företag kan kännas läskigt men som för en enskild individ är mindre läskigt. Våga visa mångfald och testa olika vägar för att hitta vad just sitt företags målgrupp går igång på.

 

Sen handlade dagen mycket om Facebook som utmanar sig själva HELA tiden. Är det anledningen till deras fortsatta framgång? Facebook Marketplace, Facebook Workplace, ett mer utvecklat Messenger, internet.org, Oculus VR och ett framtida samarbete med AI? Så när du chattar med en vän och berättar att du har problem med partnern så uppfattar Facebook detta och en ”terapeut” kommer in, chattar till dig, och frågar om du vill boka tid för parterapi a la VR? MM. Vi får väl se. Idéerna var många på hur sociala medier förändras framöver och det ska bli fantastiskt spännande att se utvecklingen.

 

Dagen avslutades med en live intervju över Skype med Edward Snowden från Moskva. Behöver vi säga mer? Helt sjuuuukt att se honom live. Most wanted man on earth? Vi känner oss privilegierade.

 

Tack för den här gången! Framöver kommer vi att skriva om mer nyheter, det händer massor på sociala plattformar just nu.