Annonsering direkt i Messenger, stories och chatbottar
Facebook satsar stort mot andra plattformar såsom Snapchat, Pinterest och Youtube. Trots sina stora satsningar senaste kvartalen så ser de en sjunkande framtid pga sinande annonsplatser. Spekulationer finns hur de ska lösa problemet men bara framtiden kan visa hur de tar sig an den nöten, om det är genom annonser direkt i Messenger, reklam i videoklipp eller om de skapar en helt ny app för bara film?

Här kommer 5 nyheter från Facebook:

 

1. Längre videoklipp vinner över korta – de har ändrat i nyhetsflödes-algoritmen så att längre videoklipp kommer att prioriteras framför kortare videoklipp i folks flöden. Men nyckelordet är fortfarande kvalitet. Så om de kortare filmerna attraherar fler och därmed har högre kvalitet än de längre videoklipp så konkurreras de långa klippen ändå ut av de korta. Men det här är ändå en förändringar som kommer att märkas. Det kan vara ett taktiskt steg för att senare införa reklam i videoklipp på Facebook, för att konkurrera om Youtubes användare som vill tjäna pengar på sina filmer.

 

2. Instagram Stories – fast på facebook. Instagram Stories tog ett enormt kliv när det lanserades och nu hoppas man alltså på samma succé på Facebook. Något vi mest troligt kommer att få se i vår.

 

3. Live på Instagram – fick vi vanliga dödliga prova på för några veckor sen först. En live-funktion som skiljer sig något från Facebooks egna i och med att den verkligen är just live. Den försvinner direkt efter sändning vilket vi gillar skarpt! Vi hoppas att fler företag hittar till funktionen som ger möjligheter till ett väldigt personligt och transparent deltagande för potentiella kunder.

 

4. Spara foton på Instagram – kom i december och det ger oss möjlighet att spara foton från bildflöden som vi vill kunna se igen, för inspiration t.ex. – Ni sparar foton genom att klicka på en liten flaggsymbol längst ned till höger under bilden som ni vill spara. Samma symbol återfinns på er egna sida ovanför ert bildflöde, där hittar ni de sparade fotona.

 

5. Annonsering direkt i Messenger – ett klurigt sätt att annonsera på men något vi måste ge oss in på för att hänga med 2017! Det hänger ihop med allt prat om chatbottar som ser ut att styra framtidens sociala medier plattformar. Att skapa konversationer med potentiella, befintliga och nya kunder via t.ex. Messenger. När en konversation har inletts kan företaget sedan skicka erbjudanden direkt i Messenger appen. Det kluriga är att få annonserna där att kännas relevanta, så pass relevanta att jag är redo att ta till mig reklamen i mitt egna personliga meddelandeflöde.

 

Som ni märker står det aldrig still i sociala medier och samma sak gäller den här våren. Vi kommer att se förändrade spelregler för företag på många plattformar. Nu följer vi med spänning både Messengers och Facebooks vidare utveckling mot ”more is more”. En vår full av överraskningar!